logo logo


Ilja Sofia van Vlaardingen

http://www.iljasofia.nl



IS US
Grafisch ontwerpen

Dit boek gaat over de Islamitische Staat en zijn propaganda in ons 'hypermediale' tijdperk, enover wat dat betekent. Ik heb vooral onderzocht wat er mogelijk is, door welke kanalen die propaganda gevoerd wordt en welke beeldtaal daarmee gepaard gaat. Er zijn al eerder soortgelijke conflicten geweest in het Midden-Oosten, maar deze mediastrategie is nieuw. IS heeft zelfs een eigen mediacentrum, gericht op propaganda voor het Westen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Frank Capra, een Amerikaanse Hollywoodregisseur, gevraagd een propagandafilm maken voor het Amerikaanse leger. Hij had 'Triumph des Willens' gezien, de Duitse propagandafilm van Leni Riefenstahl, en was doodsbang, zo vertelde hij in een interview. Hij koos ervoor om dezelfde beeldtaal als Riefenstahl te gebruiken, om de vijand met diens eigen wapens te bestrijden. "Let their own films kill them", zei hij.
Het lijkt erop alsof IS vandaag de dag hetzelfde doet. Diens beeldtaal lijkt verdacht veel op Hollywood films en videogames. Daarom heb ik deze twee rivalen naast elkaar gezet en hun beeldtaal met elkaar vergeleken. Ergo: Hoe is de beeldtaal van propaganda ontwikkeld sinds de komst van internet en sociale media en wat zijn de overeenkomsten tussen de beeldtaal van de propaganda van IS en die van de Amerikaanse cultuur?